Een eerste schooldag kan best heftig zijn voor onze kinderen.
Wat gaat er allemaal gebeuren die dag? Hoe zullen mijn klasgenoten zijn? Zal ik wel vrienden kunnen maken? Ga ik een toffe leerkracht hebben? En hoe zit dat met de nieuwe leerstof? Ga ik die wel begrijpen?
Allerlei vragen die de hoofdjes van onze kinderen al gauw kunnen vullen met spanningen, nog voor het nieuwe schooljaar goed en wel van start is gegaan.
Om emotionele taferelen aan de schoolpoort te voorkomen, doen we er goed aan om onze kroost zo goed mogelijk voor te bereiden. Op die manier kunnen ze later terugblikken op deze belangrijke mijlpaal als een positieve ervaring.
1. Praat met je kind over bezorgdheden
Zo’n 1 à 2 weken voordat de school van start gaat, is het handig om met elk van onze kinderen een apart onderonsje te houden. Een rustige uitstap, een momentje tijdens de afwas, een wandelingetje met de hond, … eigenlijk eender welk ontspannend moment kan hiervoor dienen.
Op die manier geven we onze kinderen immers de kans om te praten over wat hen zoal bezighoudt rond de (nieuwe) school. Zijn er dingen waarover ze zich zorgen maken? Waar kijken ze dit jaar naar uit? Hoe willen ze dat dit jaar eruitziet?
Ook kunnen we vertellen hoe wij onze schooltijd hebben ervaren, wat wij moeilijk vonden en wat er net leuk was. Echter, als onze eigen schoolervaringen niet bijzonder positief waren (pesten!), dan is dit niet het goede moment om dat met ons kind te delen.
Bedoeling is immers dat ons kind een realistische kijk ontwikkelt op het schoolgebeuren. Er zijn namelijk leuke (spelen met vriendjes, dingen bijleren, …) en minder leuke kanten (huiswerk maken, merken dat we niet in alles uitblinken) aan het naar school gaan verbonden.
Door samen kwali-tijd door te brengen, te praten over hun bezorgdheden en onze eigen ervaringen met hen te delen, zullen onze kinderen zich minder angstig voelen over hun eerste dag. Bovendien zorgt het voor een sterkere band tussen ons en ons kind.
2. Laat je kind merken dat je weet hoe spannend zo’n eerste schooldag is
Tijdens ons gesprekje met onze kinderen is het belangrijk om te erkennen dat het inderdaad heel spannend kan zijn om te starten in een nieuwe school of klas. Dat het volkomen normaal is dat ze met zoveel vragen in hun hoofd zitten.
Durf dat letterijk benoemen.
Daarmee laten we onze kinderen immers zien dat we hen begrijpen. En dat het normaal is dat ze voelen wat ze voelen.
3. Herinner je kind aan de goede afloop in soortgelijke situaties
In plaats van de bezorgdheden en de gevoelens van onze kinderen onder tafel te vegen (“Ah komt wel goed, je zal dat zien, niks om je zorgen over te maken.”), kunnen we hen wel herinneren aan soortgelijke situaties.
Zo kunnen we ons kind zeggen: “Weet je nog, die eerste keer dat je naar de judoclub ging? Hoe nerveus je toen was? Nu ben je daar helemaal ingeburgerd, en ga je er graag naartoe. En kijk eens hoeveel vrienden je daar gemaakt hebt. Zo zal het ook gaan met de nieuwe school. Geef het wat tijd.”
Op die manier wijzen we ons kind erop dat al die gevoelens van spanning en bezorgdheden een positieve afloop niet in de weg staan.
4. Besteed voldoende aandacht aan de sociaal-emotionele vaardigheden van je kind
Vriendjes maken
Wat heel wat kinderen bezighoudt wanneer ze in een nieuwe school of klas starten, is dat ze nog geen vrienden hebben tijdens de eerste schoolweek.
Toegegeven, de meeste kinderen leggen makkelijk contact met andere kinderen en zijn onmiddellijk aan het samenspelen. Toch zijn er een heleboel verlegen kinderen die niet zo onderlegd zijn in het vriendjes maken.
Het kan sowieso geen kwaad om even stil te staan bij hoe ons kind al op de eerste schooldag vrienden kan maken.
Namelijk door contact te maken met klasgenootjes of andere kinderen op de speelplaats, door hen in de ogen te kijken en te glimlachen, te vragen hoe ze heten en zichzelf voor te stellen.
Meestal komt er dan wel een gesprekje op gang, waarbij ze kunnen peilen naar de interesses van hun gesprekspartner en wat meer over zichzelf kunnen vertellen.
Indien ons kind zich hierover wat onzeker voelt, kunnen we al deze dingen oefenen door een schoolse situatie na te spelen, al dan niet met de poppen of de auto’s.
Als er in de buurt kinderen wonen van dezelfde leeftijd als ons eigen kind, dan bestaat de kans dat zij naar dezelfde school zullen gaan. In dat geval kan het interessant zijn om tijdens de grote vakantie al eens kennis te maken.
Ons kind zal zich namelijk minder angstig voelen als het al een vriendje heeft dat naar dezelfde klas gaat.
Leerkrachten aanspreken
Onze kinderen durven wel eens van hun melk geraken wanneer er (tot overmaat van ramp) ook nog eens dingen mislopen in die nieuwe, onbekende situatie.
Een jas die kwijt is, een tekening die niet meer ligt waar ze ze gelaten hebben, een ander kind dat ze per ongeluk hebben omver gelopen, … het kan allemaal aanleiding geven tot extra spanningen.
Ook hier kunnen we onze kinderen op voorbereiden. We kunnen hen aanmoedigen om in dergelijke gevallen beroep te doen op de juf of meester.
Besluit
Het einde van de zomer nadert met rasse schreden.
Om onze kinderen de kans te geven de zomervakantie op een leuke manier af te sluiten en hen enthousiast te maken voor het gloednieuwe schooljaar, kunnen we een “terug naar school”-feestje houden.
Zo kunnen we een aantal vriendjes van onze kinderen uitnodigen om mee het einde van de vakantie en het begin van de school te vieren.
We kunnen een brunch geven met allerlei lekkers om te eten en enkele van de favoriete buitenspelletjes van onze kroost om de namiddag door te komen.
Of we houden een boekenruilfeestje (of stripverhalenruil) als ons kind en zijn vriendjes wild worden van lezen. Dan vragen we alle genodigden om een ingepakt boek mee te brengen en te ruilen tegen een ander ingepakt boek.
Een kampeerfeestje zou ik ook nog durven overwegen. Bij goed weer kan dat in principe in de achtertuin. Aangezien we deze zomer behoorlijk uitgeregend zijn, houdt niets ons tegen om dat in de living te doen. Een filmpje met home made popcorn erbij en voilà, de sfeer zit er weeral in.